שיטות טיפול בטראומה

במהלך השנים פותחו מספר שיטות טיפול בטראומה, חלקן היו ניסיוניות ולא הוכיחו את עצמן, ואילו שיטות אחרות הוכחו כיעילות ומקובל להשתמש בהן, כמו למשל טיפול בטראומה EMDR. אך זוהי ממש לא השיטה היחידה.

חשוב גם לזכור כי לא כל אדם מגיב באותו אופן לטיפול, וישנם גם מקרים שונים של טראומה. למשל ישנם מקרים של טראומה שהם תוצאה של אירוע טראומתי חד פעמי ומוגבל בזמן, כמו למשל רעידת אדמה חזקה או פיגוע טרור. בז׳רגון המקצועי זוהי טראומת קיצון.

וישנן טראומות המוגדרות כטראומות מורכבות, הנגרמות בעקבות מצב ממושך – למשל אישה מוכה שסבלה מהתעללות ואלימות לאורך שנים. כך שבשורה התחתונה כל אדם נזקק לשיטת טיפול המתאימה עבורו. ולעתים גם נדרש לנסות שיטות אחרות כאשר לא רואים התקדמות.

טיפול בטראומה מורכבת

טיפול בטראומה מורכבת

פוסט טראומה מורכבת (complexed ptsd) היא מונח מוכר בקרב פסיכולוגים, למרות שהמונח לא הוכר באופן רשמי על ידי כל הגופים מקצועיים הנחשבים בתחום הפסיכולוגיה )אך הוא מוכר על ידי ארגון הבריאות הבין לאומי).

המושג הוצע לראשונה בתחילת שנות התשעים, הוא תואר בספרה של פרופסור ג׳ודית לואיס הרמן, פסיכיאטרית חוקרת מאוניברסיטת הרווארד.

פרופסור הרמן הרבתה לעסוק ולחקור נושאים הקשורים לגילוי עריות והתעללות מינית במשפחה. ממצאי המחקרים שלה הביאו אותה לפרסם את ספרה השני ”טראומה והחלמה“. הספר אשר יצא לאור בשנת 1992 נחשב לעבודתה החשובה ביותר.

ספר זה מציג את המושג פוסט טראומה מורכבת, שלפי דעתה שונה במאפייניו מאשר אירועי טראומה חד פעמית.
על פי הגדרתה, טראומה מורכבת מתפתחת בתנאי שבי. אין הכוונה בהכרח לתנאי שבי פיזי, אלא גם שבי פסיכולוגי. אלו הם מצבים בהם הנפגע נמצא תחת שליטת הפוגע וללא יכולת להימלט.

על פי המחקרים שערכה, מצבים אלו של טראומה מורכבת מובילים למספר בעיות הכוללות סומטיזציה – זוהי המרה של מצב רגשי למצוקה פיזית. כלומר זוהי תופעה בה אדם חווה מצוקה פיזית ומחפש עזרה רפואית לגבי אותה מצוקה, למרות שאין תסמינים פיזיים. כמו גם שינויים בוויסות רגשי – היכולת של אדם לאזן ולכוון את רגשותיו בהתאם למצב נתון. ועוד שינויים בדפוסי התנהגות, קוגניציה, שינויים בתודעה ותפיסה ודפוסים בלתי מסתגלים ביחסים בין אישיים.

פרופסור הרמן הציגה גם מודל טיפול בטראומה מורכבת. הבעייתיות הגדולה בעת הטיפול היא המכלול הרחב של התסמינים, הכולל גם קושי בבניית מערכת יחסי האמון בין המטפל למטופל. שיטות טיפול בטראומה אשר יכולות להתאים למצבים של טראומת קיצון, לא בהכרח מתאימות למקרים אלו. או לפחות דורשות התאמות מסוימות ושילוב עם טכניקות טיפוליות נוספות.

הטיפולים במקרים של פוסט טראומה מורכבת עשויים לכלול טיפולי EMDR, אך מדובר במסגרת טיפולית נרחבת יותר העושה שימוש בכלים רבים.

שיטות טיפול בטראומה

טיפול EMDR – טיפול באמצעות עיבוד מחדש והקהיה שיטתית באמצעות תנועות עיניים נחשב לאחד הטיפולים המובילים בתחום הטיפולים בטראומה. באמצעות שיטה טיפולית זו ניתן לסייע למטופל לעבד את הזיכרון הטראומתי אשר קרה בעבר. כך אנו יכולים להפחית את התחושות והרגשות השליליים הקשורים לאותו אירוע טראומתי.

טיפול CBT – טיפול קוגניטיבי התנהגותי גם כן נחשב לטיפול יעיל במקרים של טראומה, אך יש לציין כי מדובר בגישה טיפולית ולא סוג מסוים של טיפול. כלומר תחת המטרייה של CBT נכנסים טיפולים שונים, וחלקם טיפולים המתמקדים בסובלים מטראומה.
תחת טיפולי CBT ניתן להזכיר את טיפולי ה prolonged exposrue (חשיפה ממושכת).

בטיפולים אלו אנו חושפים את המטופל לגירויים המזכירים את האירוע הטרואמתי (למשל באמצעות הדמיון), מתוך מטרה לסייע למטופל לעבד את אותו אירוע טראומתי. וזה כמובן משתלב עם לימוד של טכניקות הרפיה ואף הסברים על הפסיכולוגיה של הטראומה, על מנת שהמטופל ילמד להבין את התגובות של הנפש לטראומה.

Narrative Exposure Therapy – דיברנו קודם על טיפול בטראומה מורכבת, שיטה זו יכולה להתאים לחלק מהמקרים. בעולם מקובל להשתמש בשיטה זו לצורך טיפול באנשים אשר חיים באזורי מלחמה, ונחשפו לאירועים טראומטיים לאורך זמן. התאוריות לגבי הפרעה פוסט טראומטית נוגעות לתהליכי הזיכרון הקשורים לאותו האירוע הטראומתי, והרציונל מאחורי השיטה הוא לנסות לעבד מחדש את הזיכרון באמצעות בניית נרטיב חדש סביב הזיכרון. במקרה זה מדובר בסיפור חיים שלם הכולל בתוכו גם את האירועים הטראומטיים.

לחוויות טראומתיות ישנה גם השפעה גופנית, ולכן ישנה גם הגישה הסומאטית המתמקדת בחוויה הגופנית של הטראומה, ושואפת לעבד את הזיכרון בדרך זו.

בשורה התחתונה הטיפול יכול לכלול טכניקות שונות, כולל גישות מתחום הפסיכותרפיה הדינאמית.

שיטות טיפול בטראומה

פסיכולוגית בצפון

פסיכולוגית בצפון, גילה זילברמן, מסייעת לכל מי שמתמודד עם אירועים טראומטיים. לרשותי מבחר של כלים מתחום הפסיכולוגיה הדינמית, טיפולי CBT וטיפולי EMDR. באמצעות מגוון הכלים הרב שעומד לרשותי אני יכולה להתאים לכל מטופל ומטופלת מסגרת טיפולית מתאימה.
חשוב לטפל בכל בעיה, ואין להניח כי הזמן יעשה את שלו. תופעות טראומטיות שאינן מטופלות יכולות לגרום לתופעות פוסט טראומתיות אשר יפגעו באיכות חייכם. הטיפולים הקיימים יכולים לסייע מאוד ולהביא לשיפור משמעותי באיכות חיים, תוך כדי מתן מענה למצוקות השונות וכל התסמינים הטראומתיים איתם אתם מתמודדים.

פסיכולוגית קלינית בחיפהכתובת הקליניקה בקישור

שיטות טיפול בטראומה | טיפול בטראומה מורכבת

גילה

בדרך כלל חוזרת במהלך היום

שלום, ברוכים הבאים לאתר! כדי לשוחח איתי לחצו על הכפתור למטה לשיחה

השינוי מתחיל כאן!
שיטות טיפול בטראומה
גילה זילברמן היא אחת מבין פסיכולוגים המוכרים בתחום.
היחוד של גילה בין פסיכולוגים קליניים הוא שגילה משלבת שיטות שונות יחד עם ניסיון עשיר וידע רב.
ליווי מקצועי ורגיש
בקליניקה או טיפול פסיכולוגי Online דרך ה"זום"

מגיעה לך שיחת יעוץ ראשוני ללא עלות להתאמת הטיפול המושלם עבורך

פתיחה
1
שלום
שלום וברכה,
איך אוכל לעזור?
Call Now Button דילוג לתוכן